الخميس، 11 يوليو، 2013

كله كله بقى


طب ده اسمه كلام ؟!*

هي قالت لي من كام يوم انها قرأت ان لما بتحلمي بحد بيكون هو اللي بيفكر فيكي مش العكس ... يالهوي ياريتها ما قالت
حاسة دايما اني ظالمة الحد التاني او هظلمه .. لأ مش حاسة انا متأكدة من ده 

وصلني سلامك .. ها ماذا بعد ! 

مش قادرة اصدق ان فات سنة على رمضان اللي فات مش قادرة اصدق ان كان بقالي سنة مصلتش التراويح .. هي ازاي السنين بتفوت بسرعة كده ؟! انا لسه فاكرة رمضان اللي قبله واللي قبله كمان ... الطف بعبادك يارب 

لسه محدش جابلي فانوس ولسه مش عايزة اجيبه لنفسي عشان حاسة اني هصعب عليا اوي .. ولسه خاتمي الفضة ضايع وعايزة اجيب واحد وفي نفس الوقت مش عايزة عشان مافتكرش اللي ضاع 

مش عارفة دي حاجة كويسة ولا لأ .. بس انا احب الأيام لقلبي هما العشرة الاوائل من ذي الحجة ودايما مرتبطين معايا بأحداث حلوة واخرهم كان الشغل، قعدت شهرين بدور على شغل وكنت بدأت ايأس لحد ما جات الأيام دي والأمل رجع تاني وفعلا اشتغلت رابع يوم منهم تقريبا صحيح كارهة الشغل وعايزة اغيره دلوقتي بس ده مايمنعش انه كان حاجة جامدة جدا وقتها وانت شايف حلمك بيتحقق بقى وكده ... اللهم بلغنا اياهم ويارب فرحة السنة دي كمان 

عن عمرو خالــــــــد
 بص بقى تتفق مع الراجل ده او تختلف معاه حاليا مش مهم بس اللي محدش يقدر يختلف عليه ان عمرو خالد عمل طفرة كبيرة جدا في مجال الدعوة واللي شجع بعده كتير من الشباب يدخلوا فيها ويأثروا في كتير زي معز مسعود او مصطفى حسني 
البداية كانت مع عمرو خالد، كنت بسمع عنه من وانا في 2 اعداي ومدرسة الدين قالت انها اتحجبت لما سمعت شريط الكاسيت بتاعه عن الحجاب، كنت بشوفه ساعات كده على قناة اسمها "عين ART" لو حد فاكرها -على فكرة انا لسه 21 سنة فماتفتكرش اني عشان قلت شريط كاسيت ولا قناة اتلغت دلوقتي اني عجزت لأ ابسلوتلي- المهم يعني كن بيجي على القناة دي يوم الجمعة يتكلم عن حد من الصحابة بس مش فاكرة كان اسم البرنامج ايه رغم اني فاكرة ان الاسم كان عاجبني 
لما مدرسة الدين قالت كده كنت مصممة اسمع الشرايط بتاعته دي اللي عمالة تخلي الناس تتحجب ومين الراجل اللي اتمنع من الظهور على التليفزيون المصري واتمنع من دخول مصر تقريبا والكلام ده كله 
اختي بالصدفة في نفس الاسبوع تقريبا جابت شريط الحجاب والصلاة .. سمعت بتاع الحجاب بس فاكرة ان اللي اثر فيا جدا وقتها بتاع الصلاة عجبني الاسلوب اوي وفكرته في الخشوع وازاي نوصله والنوافل وايه ثوابها كنت شايفاه بيقول الحاجة بطريقة مختلفة وسهلة الوصول لعقولنا كشباب عايشين في عصر التكنولوجيا والترفيه واخدنا بعيد الله اعلم على فين 
بدأت اتابعه بقى في رمضان في برنامج "على خطى الحبيب" .. البرنامج اللي لحد دلوقتي ماشفتش حاجة زيه وشايفة ان هو نفسه رغم نجحاته بعد كده بس هيفضل ده نقطة نور في طريقه فات عليه اكتر من 8 سنين ولسه فاكرة الحلقة الاخيرة بتاعة وفاة الرسول عليه الصلاة والسلام وازاي لغته خلتني احس الموقف واعيشه واتأثر بيه كأني كنت موجودة في الزمن ده .. ومتحمسة جدا اعرف قصة الأندلس السنة دي منه 
نصيحة من شخص يحبك في الله .. ابعد عن السياسة 
جزاك الله عنا خير وغفر لك ما لا نعلمه :))


*صورة ملهاش اي علاقة بأي حاجة بس هي للموهوب محمد ابراهيم

هناك تعليقان (2):

  1. غريبة أوي موضوع أن لما تحلمي بحد هو بيكون بيفكر فيكي..مستغربها جدا بس شجعني أني أقرأ في الموضوع ده.

    أما موضوع عمرو خالد فأنا كنت لسه بتكلم عن الراجل ده وأزاي تعب؟ وأزاي أتحارب وإصراره خله ينجح..وأنا كمان بتابع قصة الأندلس !!

    ردحذف
  2. عارفة الناس اللي من كتر ما بتحبيهم بتبقي خايفة يغلطوا .. اهوا عمرة خالد بالنسبة لي كده وعشان كده اتضايقت اوي لما عرفت انه عامل حزب سياسي وفرحت جدا لما عرفت ان-تقريبا- ساب رئاسته

    ربنا يكرمه ورجازيه خير عنا

    ردحذف